TEAMWORK SCHOOL,
to NOWE! Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące i Szkoła Podstawowa w Józefowie nad Świdrem (start we wrześniu 2019 roku).

Idea założenia szkoły wzięła się z pasji nauczania i marzeń o stworzeniu ciekawego centrum edukacyjnego, innego, niż wszystkie.  Miejsca, które bardziej przypomina dom, niż szkołę; miejsca, do którego chce się wracać i, w którym  każdy uczestnik procesu kształcenia jest ważny (pani sprzątająca również). Miejsca, w którym pracują ciekawi i kompetentni edukatorzy potrafiący przeprowadzić młodego człowieka przez kolejny etap edukacji
w miarę bezproblemowo, którzy zaszczepią w nim/ w niej ciekawość światapasje cywilną odwagę, aby zmierzyć się z kolejnym wyzwaniem - dorosłością.

Przyjmujemy w swe progi uczniów bez względu na ich pochodzenie kulturowe, religijne, czy etniczne i kształcimy neutralnie światopoglądowo. Zapewniamy naukę w oparciu o autorskie programy nauczania:

  • języka angielskiego - w tym  American & British Life (literatura amerykańska i brytyjska: proza, poezja, sztuka - czytane w oryginale oraz w formie adaptacji, zajęcia dramy, edukacja filmowa, teatralna i kulturowa) -  Małgorzata Kłosowicz;
  • biologii - zajęcia prowadzone przez nauczyciela akademickiego Annę Minkiewicz (wybrane zagadnienie - dwujęzycznie);
  • matematyki - zajęcia prowadzi Hanna Kułak;
  • fizyki - trwają wstępne rozmowy z nauczycielem uczącym w szkole brytyjskiej, więc planujemy wybrane zagadnienia fizyki nauczać dwujęzycznie (wkrótce podamy nazwisko nauczyciela);
  • geografii - zajęcia prowadzi Natalia Kowalczyk (wybrane zagadnienia dwujęzycznie);
  • WOS - zajęcia prowadzi nauczyciel akademicki dr Jowita Brudnicka (wybrane zagadnienia - nauczane dwujęzycznie);
  • Be in Blooming - zajęcia dotyczące biologii, fizjologii oraz zdrowia człowieka prowadzone dwujęzycznie jako ścieżka przedmiotowa w ramach nauk przyrodniczych  - Małgorzata Kłosowicz;
  • Environmental Studies  dwujęzyczne fakultatywne zajęcia jako ścieżka międzyprzedmiotowa z chemii, geografii, biologii i  WOS prowadzone przez absolwentkę SGGW Monikę Kłosowicz;

Pozostałe przedmioty:

  • technika/plastyka oraz informatyka (Szkoła Podstawowa) - Monika Lewtakowska (organizatorka wernisażu prac plastycznych uczniów "Świat w oczach dziecka", koordynatorka informatyczna Programu Sokrates i Comenius);
  • język francuski - Marta Mackiewicz - lektorka i tłumaczka przysięgła j. francuskiego, doświadczenie zdobywała pracując w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum; stypendystka Programu Erasmus Uniwersytetu Michel de Montaigne w Bordeaux 3 we Francji;

Socjoterapeutka/pedagog szkolny - Małgorzata Ewa Muszyńska - terapeutka TUS oraz socjoterapeutka; doświadczenie zawodowe zdobywała pracując na stanowisku pedagoga szkolnego w jednej z warszawskich szkół publicznych, w młodzieżowym ośrodku socjoterapii oraz prowadząc zajęcia ze studentami.

 

 

METODY I TECHNIKI NAUCZANIA

W Niepublicznym Liceum Ogólnokształcącym opieramy się na systemie edukacji fińskiej (wg nas najbardziej skutecznym, a jednocześnie przyjaznym uczniom systemie). Ale przede wszystkim wykorzystujemy własne, bogate doświadczenie metodyczne i … zdrowy rozsądek. W młodszych klasach szkoły podstawowej opieramy się na elementach systemu Jenaplan i Montessori. W starszych klasach stopniowo przechodząc na elementy systemu fińskiego.

PRIORYTETY

Kształcić umiejętności niekognitywne takie jak:

  • samoświadomość,
  • umiejętność analitycznego myślenia,
  • rozumienie zjawisk występujących w przyrodzie i w najbliższym otoczeniu,
  • przedsiębiorczość i samodyscyplina,
  • podstawowe umiejętności i wiedza finansowa i ekonomiczna,
  • umiejętności i wiedza na temat własnego organizmu i bezpieczeństwa zdrowotnego,
  • cywilna odwaga,
  • współodpowiedzialność za efekty w nauce,
  • kreatywność i umiejętność pracy w grupie,
  • otwartość i wrażliwość społeczna
  • szerokie zainteresowania i ciekawość świata,
  • kompetencje moralne i postawa obywatelska,,
  • umiejętność wyszukiwania i weryfikacji danych pozyskanych z Internetu,
  • umiejętność samoobrony.

które (jak się okazuje) odgrywają większe znaczenie w osiągnięciu zawodowego i osobistego sukcesu, niż formalne wykształcenie i dyplomy.

DEWIZA SZKOŁY

Teamwork is where success starts

DYDAKTYKA

  • Autorskie programy nauczania języka angielskiego, polskiego, francuskiego, rosyjskiego, geografii (wybrane zajęcia - dwujęzycznie), biologii (wybrane zagadnienia - dwujęzycznie), WOS (wybrane zagadnienia - dwujęzycznie) i matematyki;
  • Anglojęzyczny autorski program nauczania przedmiotu Environmental Studies (fakultatywnie);
  • Zajęcia „Be in blooming (w tym – edukacja seksualna);
  • Self-defence classes, czyli jak się skutecznie bronić;
  • Debaty Oxfordzkie, Saloniki Literackie, dyskusje panelowe, warsztaty;

 

WYCHOWANIE

Najlepsze efekty w edukacji można uzyskać poprzez tworzenie pozytywnego i wspierającego kontaktu nauczyciela z uczniem. Powyższe założenie wywodzi się z koncepcji social-emotional learning kładącej nacisk na rozwój społeczno-emocjonalny w pięciu obszarach:

  1. Samoświadomości (czy potrafisz obiektywnie ocenić swoje mocne i słabe strony? Czy z optymizmem patrzysz w przyszłość?)
  2. Samokontroli (czy potrafisz radzić sobie ze stresem? Czy masz motywację do realizacji swoich celów osobistych?)
  3. Świadomości społecznej (czy rozumiesz normy etyczne i społeczne? Czy potrafisz zwrócić się o pomoc do rodziny, szkoły, czy lokalnej społeczności?)
  4. Zdolności interpersonalnych (czy nawiązujesz i utrzymujesz zdrowe relacje z osobami i grupami?)
  5. Odpowiedzialnego podejmowania decyzji (czy potrafisz dokonywać konstruktywnych wyborów?).

 

ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE

  • Zajęcia lekcyjne w grupach 12 – max 17 osobowych;
  • Brak dzwonków lekcyjnych (innowacja organizacyjna w ramach walki z hałasem);
  • Ograniczenie ilości zadawanych prac domowych;
  • Dostosowanie godzin pracy pedagoga/psychologa do godzin pracy rodziców tzn. co najmniej jeden dzień w tygodniu dyrektor oraz pedagog/psycholog dostępny w godz. 16-18.
  • Jasno opracowany system komunikacji nauczycieli/dyrektora z uczniami/rodzicami;
  • Utworzenie think-tanku szkoły;
  • Rok szkolny podzielony na trzy semestry;
  • Zajęcia prowadzone w formie warsztatów/case study, w systemie modułowym (1,5 godz.);
  • Obowiązujący wszystkich KODEKS ETYKI;
  • Szkoła zastrzega sobie prawo do pozostawienia w gestii zatrudnionych nauczycieli autonomię w doborze metod, technik i treści nauczania stosownie do obowiązującej podstawy programowej i regulacji prawnych w sferze oświatowej.

 

 

Wszystkie badania i metaanalizy badań edukacyjnych przeprowadzonych na świecie wykazują, że dla jakości nauczania kluczowy jest klimat szkoły, jakość relacji między ludźmi, szacunek, empatia, zaufanie.

K.A. Moore i In. “Improving Outcome Measures Other Than Achievement. Child trends., AERA (Open)”, 2015,1 (2), s.1-25, dostępne w Internecie.

Civic Enterprises i in. „The Missing Piece: A National Teacher Survey on How Social and Emotional Learning can Empower  Children and Transform Schools, Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning“.